Skip to main content
«Toma del Fuerte del collado de Alpuente», 1900. José Cusachs. Museo Histórico Militar de Valencia

JOSÉ CUSACHS: La milícia i l'art

Am el títol «Cusachs: la Milícia i l'Art», el Ministeri de Defensa organitza i porta a Barcelona l'obra del gran pintor Josep Cusachs, un artista tan extraordinari com —en gran mesura– desconegut per al gran públic. La mostra s'ha considerat que estarà més ben contextualitzada exposant-la al Museu del Modernisme de Barcelona, un lloc que recull gran part de l'essència d'una època esplendorosa que va acollir el moviment modernista iniciat a Barcelona a finals del segle XIX.

El Reial Cercle Artístic de Barcelona també vol contribuir a la difusió de l'obra d'un artista català extraordinari l'aportació al patrimoni històric, militar i, per descomptat, artístic del qual ha estat molt notable. El seu treball, exquisit i carregat de sensibilitat va ser especialment ben acollit, no tan sols per molts d'altres artistes de l'època, sinó també, i molt especialment, per un tipus de públic minoritari de gustos refinats, motiu pel qual gran part de la seva obra roman en mans privades. L'exposició, que estarà oberta al públic fins al setembre, mostra la major col·lecció de l'artista català en mans d'una institució.

Parlem d'un total de setanta-una peces, la pràctica totalitat de la col·lecció de l'obra del pintor procedent dels fons titularitat del Ministeri de Defensa, juntament amb tres obres cedides pel Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) i una més del museu amfitrió. La resta de l'obra de Cusachs pertany a col·leccions privades, atès que va ser un pintor molt valorat per l'alta burgesia catalana, entre els integrants de la qual els temes eqüestres i militars representaven un estatus i una clara demostració d'un gust d'allò més exquisit.

L'exposició recorre la trajectòria militar del gran pintor català Josep Cusachs i Cusachs, nascut circumstancialment a Montpeller (França) el 1851 —el seu pare treballava de metge a la Universitat— i es va morir a Barcelona el 1908 a conseqüència d'una malaltia cardíaca.

Va ingressar a l'Academia Militar de Artilleria de Segòvia el 1865 i va abandonar definitivament l'exèrcit el 1882 per dedicar-se per complet a l'art. A partir de 1868, aproximadament, Cusachs va viure intensament la turbulenta història d'una Espanya, sacsejada per una gran voràgine política, que va poder conèixer de molt a prop, atesa la seva condició de militar. Com el gran dibuixant que era, va fer de caricaturista, d'il·lustrador i de cronista gràfic per a l'exèrcit espanyol.

Com era d'esperar, es va especialitzar en temes militars, amb devoció per la cavalleria, atesa la seva passió pels cavalls; a més a més, però, va destacar com a retratista, immortalitzant figures tan rellevants com el rei Alfons XIII, el general Prim o el president mexicà Porfirio Díaz. Tot i que també va treballar el paisatge o, fins i tot, el tema religiós, va ser en l'escenificació militar on l'artista va assolir les seves més altes cotes, gràcies al seu domini del dibuix i a la seva extraordinària habilitat per captar el detall i convertir-lo en quelcom magnífic i ple a vessar de sensibilitat i bellesa. 

El 1881 va viatjar a París, on va establir relació amb Jean-Baptiste-Édouard Détaille (1848-1912), pintor francès d'estil acadèmic especialista en temes militars i mestre seu durant l’estada del català a la capital francesa, on també va entrar en contacte i va freqüentar Alphonse de Neuville (1835-1885) i Jean-Louis-Ernest Meissonier (1815-1891). La seva naturalesa amable, honesta i generosa va propiciar trobades amb altres artistes de l'època, entre els quals se solien crear relacions d'admiració recíproca, com és el cas de Ramon Casas, que conèixer durant la seva estada a París, Joaquim Vancells o Marià Benlliure.

Les seves freqüents exposicions a la icònica galeria barcelonesa Sala Parés, que va apostar sempre per ell, van anar aconseguint-li èxits importants, tant en vendes com en crítiques, encara que no va ser fins el 1887, amb motiu de la seva participació a l'Exposició General de Belles Arts de Madrid, quan el pintor va quedar consolidat al mercat de l'art arran de l'adquisició de tres peces exposades per part de la reina regent Maria Cristina d'Habsburg.  

Dins de l'exposició que avui ressenyem cal destacar una obra de gran format procedent del Museo del Ejército de Toledo, Salida en batería, una peça considerada per molts experts com l'obra cabdal de la carrera artística de Cusachs. 
Altres peces rellevants són la Toma del Fuerte del collado de Alpuente, originària del Museu Històric Militar de València; la Batalla de Arlaban, titularitat del Museu Nacional d'Art de Catalunya, i el quadre d'aire romàntic Pensée Lointaine, del Museu del Modernisme de Barcelona. Quaranta-nou esbossos més de temàtica variada complementen la mostra.

Cusachs va saber convertir en protagonistes de moltes de les seves escenes de camp figures i personatges anònims, atès que tota la seva obra és una crònica fidedigna, dramàtica i carregada de nostàlgia d'allò que estava passant en una Espanya convulsa i agitada, però sempre des de la naturalitat, la senzillesa i l'elegància. Lluny de la grandiloqüència a l'ús, els seus quadres mostraven una visió límpida i generosa de la vida castrense, focalitzant el detall i enaltint la importància d'aquells que, des de la humilitat i la resignació, conformaven l'essència de la vida militar: els soldats i els seus cavalls, sense tenir en compte cap més valoració que aquelles que marcava la seva gran independència de criteri i la seva sempre exquisida visió. Tan rigorós com meticulós, estructurava els seus llenços sobre la base dels seus apunts i esbossos, pulcres i precisos, carregats de detalls. Tot plegat aporta a l'obra d'aquest gran exponent de l'art català un valor ja no només artístic, sinó essencialment històric. I tants van ser els seus esbossos, que el 1886 va rebre l'encàrrec de dur a terme una recopilació gràfica d'històries militars a través d'aquests, una antologia magnífica acompanyada de textos de Francesc Barado, molt lírica, que va ser editada el 1888 amb el títol La vida militar en España
 

 

 

Copyright 2017 - Editorial Llei d'Art