Skip to main content
LLEI D'ART Publishers for the Reial Cercle Artístic Barcelona

Editorial: REALITAT VIRTUAL I ART

Hem iniciat el 2018 amb la mirada posada en nous horitzons, nous paràmetres, i amb una voluntat clara i decidida de fer un pas més en la programació del Reial Cercle Artístic. Establir les etapes que cal cobrir al llarg del procés de transformació d'una entitat cultural com la nostra requereix d'estratègia i de molta delicadesa. 
Les noves tecnologies, aplicades a les diferents formes d'expressió artística, marquen el ritme d'una profunda transformació que cal entendre des d'un context i mitjançant l'exercici d'un diàleg constant amb tots i cadascun dels actors que intervenen en el complex panorama de la cultura en general i de les arts en particular. 
És necessari reflexionar i analitzar transversalment tots aquests canvis i noves tendències per aconseguir evolucionar amb ells i gràcies a ells, perquè és una cosa tan fascinadora com imparable.
Conscients de tot això, fins i tot algunes de les entitats més conservadores, com ara el Louvre, no tan sols permeten, sinó que animen els seus visitants a fer fotografies per compartir-les a través de les diferents xarxes socials, de tal manera que cadascú es converteixi en valuós prescriptor de les diferents propostes artístiques de la institució. 
Som conscients dels profunds canvis d'hàbits de consum, així com del fet que el paper dels usuaris és cada cop més important, perquè estan transformant els models tradicionals de comunicació. Però és que, a més a més, els artistes també han sabut ampliar les seves possibilitats mitjançant la creació de noves formes d'expressió que es valen de la tecnologia. Ara el públic ja no és passiu i l'art no és estàtic, però els artistes continuaran creant, com sempre han fet, tot provocant noves experiències en l'espectador, amb qui interactuen de moltes maneres i el qual audita la seva feina des de les diverses plataformes d'interconnexió social.
Bona mostra de tot això és l'audaç aposta i la innovadora presentació de The Zone of Hope, que alberga el pati de carruatges de la nostra seu i de la qual aquest número ofereix un ampli i inèdit reportatge. Una tecnologia pionera que busca transportar l'espectador cap a noves sensacions que li permetin viure en primera persona una realitat imaginada —per bé que possible—, ultrapassant els seus límits i provocant una reflexió inquietant i enriquidora sobre aspectes tan transcendents com la cura del nostre meravellós planeta i la preservació de la vida sobre la terra. 
D'aquesta manera, el Reial Cercle Artístic, a més de situar-se en primera línia en la programació de projectes on es produeix la fusió entre art, tecnologia i exhibició mediàtica, afegeix el seu granet de sorra en la conscienciació de la nostra societat en la defensa dels valors per a la conservació del nostre planeta i, en definitiva, de la humanitat. 
 

Renovar-se i adequar-se a la realitat actual és imprescindible

Renovar-se és un procés inevitable. Fer-ho de manera gradual i respectuosa amb les tradicions i els costums és qüestió d'estratègia i de diplomàcia.
Josep Fèlix Bentz Oliver, president del Reial Cercle Artístic des de l'any 2009, ens comenta alguns dels punts més importants de tot aquest profund procés de transformació que la institució està experimentant en un ambiciós projecte de renovació i innovació. 
S'estan habilitant la pràctica totalitat dels espais que fins no fa gaire no estaven disponibles en la gestió de l'entitat, ja que es trobaven en mans de tercers. Després d'un llarg procés de recuperació, la cara visible d'aquest canvi tan interessant es produeix en les maneres de gestionar continguts culturals que s'estan transformant també per adaptar-se als nous gustos i a les noves exigències de les persones, en una societat cada cop més tecnològica i àvida de noves experiències. I l'art és, precisament, una de les activitats per a les quals l'aplicació d'aquestes noves tecnologies pot resultar més interessant.

El Cercle fa anys que s'està transformant per adaptar-se als nous temps, i es tracta de canvis molt importants que afecten els costums, els estils de vida, la manera de processar la informació, les formes de relacionar-se entre les persones i, per als artistes, la forma de donar a conèixer la seva feina...

Sí, la veritat és que ens trobem en un punt d'inflexió en què renovar-se i adequar-se a la realitat actual és imprescindible. Estem treballant en la consolidació del nou projecte, en el qual la renovació i l'actualització no estan barallades amb el respecte als nostres orígens i principis. D'aquesta manera s'emmarca la línia estratègica del Reial Cercle on s'afirmi el protagonisme en l'adopció una posició cultural i artística de referència, tant a nivell nacional com internacional, en què els fluxos culturals circulin en totes direccions; és a dir, tant de dins cap enfora, com a l'inrevés. 

És un canvi d'enfocament radical: abans el centre d'atenció era a l'escenari; ara és a l'amfiteatre. Per això és bàsic entendre aquesta transformació per oferir a la societat allò que la satisfà realment, allò que vol... 

Evidentment, la societat, el pensament, les sensibilitats, tot evoluciona, i avui en dia, amb els avenços tecnològics que es produeixen, aquesta evolució té lloc de manera exponencial; és a dir, amb molta rapidesa. L'art i la cultura sempre han anat per endavant, situant-se a l'avantguarda en aquest procés evolutiu de la societat. Per aquest motiu, hem d'estar a l'alçada i poder suplir de manera satisfactòria les necessitats requerides per la societat contemporània, i assenyalar i obrir, en la mesura del possible, els diferents camins a seguir.

En el cas del RCAB, s'ha topat amb alguna resistència al canvi? Perquè els costums i la por al canvi són freqüents en entitats amb tanta història. Com vostè ja deia en un número anterior, es tracta d'un canvi de paradigma...

Sempre que existeix canvi i evolució es troba una certa... més que resistència al canvi, jo diria un cert temor i/o prudència envers el nou, el desconegut. En aquest sentit, cal ser decidits i avançar amb fermesa en la línia marcada, això sí, amb coneixement i «seny», com diem a Catalunya.

No es tracta, segons els experts, de localitzar aquells que poguessin estar interessats en els nostres continguts, sinó de crear continguts interessants per arribar a més públic, per potenciar l'interès del públic ja assidu, de crear valor...

Aquesta és una gran pregunta. Seria un error creure que els nostres continguts seran els que interessaran al gran públic. Cal avançar-se i fer una cerca d'aquelles mancances, d'aquelles necessitats que existeixen en la societat actual, que ens permeti desenvolupar programes que es consolidin com a projectes fonamentals, els quals generin utilitat i siguin de l'interès de tothom.
 

 

 

Copyright 2017 - Editorial Llei d'Art