Skip to main content
Tallers del RCAB. © RCAB

ELS ESPAIS DE L'ARTISTA AL COR DEL CERCLE

ANTONIO AYÁN

El Palau Pignatelli és un edifici de pedra d’aires medievals impressionant que, situat en el punt més concorregut de Barcelona, alberga el Reial Cercle Artístic (a partir d’ara RCA). Si assistíssim a una de les freqüents exposicions, concerts o presentacions que s'hi fan al llarg de tot l’any, gaudiríem d’un recorregut molt especial: el pati, l’escalinata, la sala d’exposicions, el Saló dels Atlants i el magnífic restaurant;  tot això fins a la primera planta... però mai hauríem sospitat que, si ascendíssim fins a la part més elevada, ens trobaríem al lloc on batega el cor del RCA: les sales dels artistes, on es desenvolupen a diari les activitats que van donar origen a aquesta institució.


Podríem pujar a peu i d’aquesta manera aniríem contemplant les diverses obres que pengen de les parets procedents de la ja més que centenària història d’aquesta entitat. Al arribar a la tercera planta, baixant uns pocs esglaons a l’esquerra, entraríem a Bodegons, un ampli espai que és un estudi-taller dividit en dos subtallers, al fons del qual es munten setmanalment diversos bodegons per practicar el dibuix i la pintura sobre models reals, en què els mateixos artistes s’encarreguen del disseny, la il·luminació i el muntatge. L’espai restant, més ampli, s’utilitza per a tot tipus d’activitats creatives i el mobiliari, format per taules molt àmplies i per cavallets, les facilita. 
Al voltant d’un lluminós pati central i una sala de descans i convivència, que també funciona com a sala d’exposicions, es distribueixen tres nous espais de treball.
El primer rep el nom de Pintura, un estudi-taller en què els cavallets es disposen en forma d’amfiteatre (els petits davant i els grans darrere) mirant a una mena d’escenari on se situarà la persona que posa, generalment nua. Aquest escenari posseeix un sistema de focus que permeten jugar amb les llums i les ombres per realçar i descobrir infinites possibilitats estètiques del cos humà. Al fons de l’escena, hi ha un gran mirall sobre el qual llisquen tres cortinatges: blau fosc, vellut roig i blanc cru.
La posa es col·loca un dilluns i resta invariable fins el divendres, de manera que els artistes poden experimentar amb tècniques que impliquen diversos dies o un gran nombre d’hores, com ara l’oli, els acrílics, l’aquarel·la, etc.
Si sortíssim de Pintura i caminéssim uns passos en torn del pati, arribaríem a Apunts, sempre acompanyats per les nombroses obres artístiques que vibren a les parets. Aquest és un taller-estudi de dibuix, especial per mantenir la tècnica i l’estil, per a l’observació ràpida i per a la meditació d’aspectes estàtics i rítmics aplicats a la bellesa dels músculs, de la pell, dels nervis, de les venes... 
Una tarima circular, amb diferents possibilitats d’il·luminació, és el lloc on se situa el/la model, en posició canviant (5 o 10 minuts) o estàtica. Tots els llocs de l’estudi l’envolten. Les tècniques no poden ser invasives: en aquest ambient predomina el llapis, el plomí, el carbonet, l’aiguada, etc.
Una petita porta ens comunica amb Gravat, un taller-estudi molt alegre amb llum zenital, en el qual destaquen un tòrcul professional al centre i una gran taula de treball. A l’entorn se situen tots els complements necessaris per a la producció de qualsevol tipus de tècnica reprogràfica.
Si, ja una mica fatigats, continuéssim amb la visita, pujaríem un petit tram d’escala per accedir a Escultura. Aquest és un espai preciós, també amb llum zenital, on es realitzen treballs de modelatge. Els torns, tamborets i resta de mobiliari es disposen orientats cap a una tarima circular en la qual se situa la posa, sempre nua.
Ja només queda el comiat i el desig que aquests espais siguin seu de la imaginació creativa, facilitant la perfecció de les tècniques i dels conceptes artístics. Cada estudi-taller té la seva pròpia ambientació i normativa. Pròximament els analitzarem tots amb més detall. █

 

 

Copyright 2017 - Editorial Llei d'Art