Skip to main content
Cambó i altres personalitats a l’exposició Barcelona vista pels seus artistes. Març de 1931.

ELS PREMIS D'ARTS PLASTIQUES DEL CERCLE

Mª ISABEL MARÍN

El Cercle des de la seva fundació el 1881 ha tingut com a objectiu ser un referent en el món de l’art i la cultura, i ha desenvolupat gran nombre d’iniciatives, però, de manera especial, s’ha fixat en els socis que es dediquen a les arts plàstiques. Vetllar pel bon funcionament dels diversos estudis que ofereix l’entitat, on els associats artistes desenvolupen la seva activitat, ha estat essencial, com també ho ha estat l’organització d’exposicions col·lectives en les quals s’atorguessin premis que fossin un al·licient per a tots ells. Així doncs el Cercle per mitjà de diverses convocatòries estimula i promou la creativitat dels seus membres. L’entitat vol ser una plataforma per els seus artistes plàstics.
La institució, al llarg de la seva història, ha concedit sempre premis a l’estímul artístic, així doncs la tardor de 1897 la junta directiva ja havia creat places gratuïtes per concórrer a les classes de dibuix del natural, promoció que va mantenir-se molts anys. El 1904, per tal de seguir fomentant l’ideal artístic, i per mitjà d’un concurs anual, es va seguir amb l’adjudicació de places gratuïtes per assistir a les classes, que, concretament aquell any, va guanyar el pintor Francesc Gimeno, entre altres.
El 1902 per què servís d’incentiu als socis joves del Cercle, la junta directiva va acordar organitzar exposicions anuals d’estudis de model viu, amb premi per a les millors acadèmies. Aquesta iniciativa també es va consolidar i van obtenir els premis, Josep de Togores, Ramon Rigol, Rafael Solanich i Joan Vila el 1914. El del 1920 se cita com a concurs reglamentari entre els concurrents a la sala de dibuix del natural. L’any 1944 es seguia convocant amb el nom de Concurs Anual d’Acadèmies per als artistes assistents a les classes de dibuix i pintura. 
La creació de borses de viatge el 1919, també va tenir una bona trajectòria. Concretament, aquell any, la de pintura es va concedir a Gaspar Escuder, la d’escultura a Josep Tenas i la d’art decoratiu a Manuel Fontanals. El 1921 la d’escultura es va adjudicar a Joan Rebull, la d’art decoratiu a Ramon Rigol i la de pintura a Pere Badia. 
Els anys 1908 i 1909 en combinació amb la junta directiva del Cercle del Liceu, amb motiu del ball d’etiqueta que s’havia de celebrar al Saló de Descans del Gran Teatre del Liceu, es va celebrar un concurs per premiar el millor projecte d’invitació entre els socis de la nostra entitat, els dos anys va obtenir el premi Joan Colom.
Van tenir bona acollida els concursos de cartells destinats a anunciar exposicions que celebrava la nostra entitat, però els que van tenir molt èxit, i es van anar succeint durant molts anys van ser els dels Balls de Disfresses, que organitzats pel Cercle, tenien lloc a diferents teatres de la ciutat; entre aquests es destaquen, pel seu ressò social, els celebrats al Gran Teatre del Liceu. En aquesta especialitat artística cal destacar les aportacions de Ramon Rigol, Gerard Carbonell, Josep Alumà, Lluís Muntané, Josep Morell, entre altres. També el Cercle va convocar als seus socis per concórrer a concursos de diverses empreses i entitats, les quals volien dibuixos adequats per cartells o anuncis publicitaris com ara Hispanis d'elàstics per a home, la casa Gal per al sabó Heno de Právia, o bé cartells com ara el de la pel·lícula Aventuras d'Arsenio Lupin, per al conyac Sorel de Barcelona, per a l’aigua de taula Sterling, per a Modas, S. A., successora de Martí i Martí, els anunciadors de la Gran Cavalcada de Barcelona amb motiu de les Festes de la Mercè entre 1959 i 1970, o projectes de segell com ara la Cambra del Llibre i de la Propietat Intel·lectual de Barcelona.
A principis de 1917 es va obrir un concurs per a l’adopció del nou segell social del Cercle, i mesos després per a la medalla, en el qual va ser premiat l’escultor Enric Bassas. El 1918 es va voler crear un ex-libris per la biblioteca, i el 1953 hi va haver un altre concurs per un nou ex-libris, el guanyador va ser en Marc Farell.
El 1919 l’entitat va organitzar un concurs Nacional de Fotografia, el 1921 un de Diapositives Estereoscòpiques i el 1966 el I Concurs Lliure de Fotografia.
Als anys 50, va sorgir per iniciativa del soci Arturo Potau de Torre de Mer la convocatòria del concurs L’Estudi del Retrat, i també per aquelles dates el «Concurs d’Art» que, en la tercera convocatòria, el 1955, va ser finançat per Eusebi Güell Jover, per honorar la memòria del seu pare Eusebi Güell López, president de l’entitat entre 1946 i 1955. Va obtenir la medalla d’honor del Cercle l’escultor Lluís Montané Mollfulleda.
El Cercle col·labora en la beca atorgada per la Fundació Güell constituïda el 1956. Les beques es van iniciar l’any 1982 quan n’era president Eusebi Güell i Jover, que a més era president del «Artístic» des de 1956. Les obres finalistes s’exposen el Cercle i, a més, la nostra entitat és dipositària de les obres premiades.
Des de fa dos anys el Cercle convoca el Premi Ciutat de Barcelona, que ens evoca el concurs nomenat Barcelona vista pels seus artistes, organitzat per l’entitat el 1931, i que ha tingut molt bona acollida. 
Una altra convocatòria col·lectiva de l’entitat, i molt celebrada, és l’exposició amb motiu de la festivitat de Sant Jordi, la del 2015 ha estat la setena edició; va comptar amb seixanta socis participants. 
El mes de desembre s’ha celebrat el XLIV Saló Anual d’Art, convocatòria que supera el centenar de socis participants. Com a la de Sant Jordi, s’hi pot concórrer amb qualsevol tècnica artística (dibuix, oli, aquarel·la, gravat, escultura, ...). Hi ha establerts tres premis amb dotació econòmica, i mencions honorífiques ... El jurat designat per l’entitat està constituït per membres externs: historiadors de l’art, crítics i galeristes. 
En algunes exposicions col·lectives, sobretot si se celebren fora de l’entitat, no hi ha premis amb dotació econòmica, i en moltes ocasions es precís dur a terme una selecció prèvia dels participants. Aquest any socis del Cercle han participat a la cinquena Trienal Internacional de la Acuarela de la Fundación Museo Bolivariano de Arte Contemporáneo de Santa Marta, Colombia; a la sisena convocatòria d’ Art sobre paper amb el col·lectiu Dones d’Aigua al Círculo de Bellas Artes de Madrid; a la convocatòria de la Fundació CIEC per exhibir a la seva sala d’exposicions temporals a Betanzos (La Corunya), amb artistes del Círculo de Bellas Artes de Madrid; al Castell de Benedormiens de Castell d’Aro.
S’ha recuperat el Concurs Biennal de Dibuix Premi Victorià Seix, establert al Cercle el novembre de 1950, en el qual fou guanyador Ramon Rogent Perés. Va ser un dels certàmens amb més continuïtat, i es va establir aquest premi per recordar la vàlua i com a homenatge al soci que porta el seu nom. 
Des dels anys 60’ el Cercle atorga beques els mesos d’estiu a estudiants de la Facultat de Belles Arts, de l’Escola de la Llotja i de l’Escola Massana per poder assistir als estudis de l’entitat.
Així mateix el Cercle col·labora amb altres entitats cedint la sala d’exposicions, formant part del jurat, atorgant premis o col·laborant-hi; en són un exemple la Fundació Setba, i el Saló de l’Art Fantastique du Mont-Dore Safadore. 
Recentment s’ha convocat el premi a la recerca Emblecat 2016. L’Associació Catalana d’Estudis d’Emblemàtica / Art i Societat i el Cercle Artístic han acordat atorgar un premi a la recerca en l’àmbit de la història de l’art, amb el propòsit de donar a conèixer informació inèdita sobre algun artista que hagi format o formi part del Reial Cercle Artístic. El premi, dotat amb mil cinc-cents euros, va destinat al millor treball d’investigació que tracti la projecció internacional d’un artista vinculat al Cercle. █

 

 

Copyright 2017 - Editorial Llei d'Art